
    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 
 

A. INTRODUCTION – SERBIAN MEDIA SCENE IN THE PERIOD JANUARY – APRIL 2014 

 

General assessment of the state of media freedoms and most important developments 

impacting the media landscape in the period January – April 2014  

 

The general impression is that the degree of realization of media freedoms has fallen markedly 

in the first four months of this year. The already present problem of self-censorship has become 

increasingly ubiquitous, while there are occasional cases of overt pressure against the media. 

Attacks on journalists haven’t stopped, on the contrary – they have intensified. Media related 

laws are yet to be passed, the privatization of the media awaits the adoption of the law, and the 

digital switchover hasn’t entered in its final phase yet, while the media market is still stagnating. 

 

Although there were signs that the media laws would be adopted before the EU screening in 

May, it didn’t happen. The snap parliamentary elections held in March 2014 have once again 

postponed this process indefinitely. At the constitutive session of the Serbian Parliament on the 

27th of April, the then Prime Minister Designate, now Prime Minister Aleksandar Vucic, said in 

the presentation of the new cabinet’s program that the media laws would be adopted by the end 

of the summer. In the period covered by this Introduction, no specific date could be discerned 

and according to the latest available information, the draft media laws are still being adjusted 

with the competent European Commission directorates. 

 

In early February 2014, video content depicting in a satirical way the emergency rescue of 

people from the blizzard near the village of Feketic, with the participation of the then First Prime 

Minister Aleksandar Vucic, were removed from YouTube. The controversial clips used in the 

background are from the report of the national television (RTS) about the rescue, accompanied 

by a satirical text. The clips were promptly removed on the grounds of multiple notifications on 

alleged copyright violations, under YouTube rules. The applicant of the notification was, in most 

cases, a private company from Austria – KVZ Music, which has an office in Serbia. According to 

the information found on their website, the company is involved in global digital distribution of 

music, music videos and melodies, as well as in providing customer services (record labels and 

performers). In relation to the removal of the said clips, an official of the municipal committee of 

the Serbian Progressive Party (SNS) tweeted, in response to a question by another Tweeter user 

about how they are able to remove the clips involving Vucic (the then First Prime Minister), 

responded “The mind rules, but a large number of people is useful too”. This was interpreted as 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 

a sign that the ruling party was behind removal of the controversial clips. Furthermore, the role 

of the RTS in that case has never been completely elucidated. The report of the national 

television was used in the background by the author of the satirical clip and KVZ allegedly 

reacted on behalf of RTS, as an authorized agent. Reacting to this case, SHARE Defense, part of 

the SHARE Foundation involved in protecting the rights of the citizens on electronic 

communication networks, demanded from RTS to explain its role in the removal of satirical 

clips, as well as its relationship with a private Austrian company. RTS’ response didn’t clarify 

whether the RTS asked KVZ to remove the clip or if KVZ acted on its own1. Journalist and media 

associations condemned the removal of the clips, while SHARE filed criminal charges for the 

felony prescribed in Article 149 of the Criminal Code – obstruction of the printing and 

dissemination of printed items and broadcasting. To this day, the outcome of these criminal 

charges remains unknown, or if any actions have been taken at all/if the prosecutor will opt for 

initiating criminal proceedings against the responsible persons in KVZ. Particularly significant 

for this case is the fact that the mechanism, which is aimed at protecting copyright, was used for 

the removal of satirical content, although under the current Law on Copyright and Related 

Rights, a processed copyrighted work (in the case of a parody and cartoon/caricature and if such 

processing doesn’t create or may not create confusion as to the source of the work), is allowed 

and free. Interestingly enough, in the same period other commercial content (such as domestic 

RTS-produced series) were not removed from the Internet for copyright violations, while it has 

been done with a satirical clip containing a report of the national television about the rescue of 

people from a blizzard, with the participation of the then Deputy Prime Minister. 

 

Also related to the “Feketic” affair, Tanjug’s journalist Jasminka Kocijan claimed she was a victim 

of mobbing after she wrote on her Facebook profile that she had learned that Red Cross teams 

were unable to access the snow-covered cars until the filming of the rescue operation, involving 

the then First Prime Minister, was finished. Kocijan said that, after her Facebook post, she was 

denied annual leave and transferred to a different work position. The Red Cross rebuffed the 

claim that their crews had to delay their rescue operation in order for the filming of the First 

Prime Minister to finish. There is currently no information about whether Kocijan’s mobbing 

claims are being investigated or dealt with in any other manner, as she had announced. 

 

April saw the formal (unsuccessful) completion of the repeated open competition for the 

allocation of the TV broadcasting license on the territory of the Republic of Serbia. The RBA 

Council first decided in March not to issue any licenses and rejected the objections of the 

candidates to such decision in April. ANEM pointed several times to the formal and material 

                                                           
1 More on: http://www.shareconference.net/sh/defense/vase-pravo-da-vam-uklonimo-snimak  

http://www.shareconference.net/sh/defense/vase-pravo-da-vam-uklonimo-snimak


    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 

shortcomings of the competition, claiming that the insistence on calling the competition by 

invoking Article 49 of the Broadcasting Law has threatened and delayed the digital switchover. 

The second calling of the competition, according to ANEM, after a compromise was reached 

related to the use of the frequencies for digitalization, has brought into question the suitability of 

the remaining frequencies (that were to be allocated to the future broadcaster) for ensuring full 

national coverage. Furthermore, the same candidates applied to both competitions and they 

were found twice to have not met the criteria prescribed by the Broadcasting Law (hence 

neither of the candidates received the required majority of the RBA Council members). On the 

eve of passing the decision about the above mentioned objections, the RBA was exposed to 

strong pressure by one of the candidates, which waged an overt campaign (on its television 

channel and in other media) during the objections procedure, with the aim of arm-twisting the 

independent regulator to change its decision and allocate the license. The RBA did not bow to 

pressure and remained consistent in its decision. 

 

Also in April, the Constitutional Court of the Republic of Serbia passed a decision related to 

ANEM’s initiative for assessing the constitutionality of the provisions of the Law on the Film 

Industry. In that decision, the Court found that the said provisions were not in accordance with 

the Constitution. We remind that on May 30, ANEM submitted an initiative to the Constitutional 

Court for the assessment of the constitutionality of the provisions of Article 19, paragraph 1, 

subparagraphs 3 and 4 of the Law on the Film Industry, which provisions stipulate that the 

funds for the development of the film industry shall be provided (among other sources) by 

allocating a portion of fees collected by the Republic Broadcasting Agency (RBA) (20%) and  the 

Republic Agency for Electronic Communications (RATEL) (10%) from broadcasters and 

telecommunication operators. ANEM claimed that the enforcement of these provisions, which 

undermined the system of financing of regulatory broadcasting and electronic media bodies, 

may harm both the functioning of the media and the work of regulatory bodies, and hence the 

overall operation of the broadcasting and electronic communications sector in Serbia. In its 

initiative, ANEM presented its reasons for believing why the disputed provisions were in direct 

contravention of the Constitution, the applicable regulations in the area of broadcasting and the 

Media Strategy, as well as of the relevant European regulations. The Association proposed the 

Constitutional Court to establish if these provisions of the Law on the Film Industry are in 

disagreement with the Constitution. Among other things, ANEM invoked the applicable 

international standard of human and minority rights in the domain of the protection of freedom 

of expression defined by the Recommendation of the Committee of Ministers of the Council of 

Europe no. 23 from 2000 about the independence and the functions of regulatory bodies for the 

broadcasting sector. Pursuant to the said Recommendation, funding is the key element of the 

regulatory bodies’ independence and it should be regulated by law, according to a clearly 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 

defined plan. The same Recommendation goes on saying that public authorities will not use their 

competences related to financing in such a way that would undermine the independence of 

regulatory bodies, as well as that the financing mechanisms for regulatory bodies must not be 

subject to anyone’s ad hoc decisions. With its decision finding that the contested provisions were 

not in accordance with the Constitution, the Constitutional Court practically confirmed ANEM’s 

allegations that the arbitrary meddling in the funds intended for the financing of regulatory 

bodies is tantamount to undermining their independence. 

 

The decision on the unconstitutionality of the provisions of the Law on the Film Industry ensued 

after a decision by the Constitutional Court passed in January, also on the initiative of a group of 

petitioners, including ANEM. The Court then found that certain provisions of the Law on the 

National Councils of Ethnic Minorities were unconstitutional, including those providing for the 

possibility of assigning founding rights in state-owned media in minority languages to national 

councils. Based on its prior decision that the Republic and the autonomous province (or local 

self-government unit) may not be founders of public media, and on the provisions of the new 

Law on Public Enterprises according to which neither the Republic, nor the autonomous 

province or local self-government may be founders of media, the Constitutional Court found it 

was legally and constitutionally impossible, by the Law on the National Councils of Ethnic 

Minorities, to provide for the assignment of founding rights to the national councils. However, 

the Court emphasized that the established unconstitutionality of the above mentioned 

provisions does not preclude the hitherto transfer of founding rights in several public media. 

Furthermore, starting from the specific statutory position of the Public Broadcasting Service 

(PBS), the practice of the ECHR and international standards in the area of freedom of media, the 

Constitutional Court found that the powers of the National Councils, provided for by the Law on 

the National Councils of Ethnic Minorities, in relation to participating in decision-making about 

the elections of the body of the republic and provincial PBS, were not in compliance with the 

Constitution. These provisions provided that the national councils will give their opinion in the 

procedure of appointing the members of the managing board, programming board and the 

managing director of the PBS of Serbia and the PBS of Vojvodina, if these institutions broadcast 

in the language of the respective ethnic minority; they will set the criteria for the choice of 

editor-in-chief of the program in the minority language in the PBS institution and propose to the 

managing board of the PBS the appointment of the responsible editor of the program in the 

minority language among the shortlisted candidates. 

 

The month of April saw a new case where the Complaints Commission of the Press Council failed 

to come to a decision in the complaints procedure. It was the complaint by Vesna Pesic, Nikola 

Tomic, Vesna Malisic, Tamara Spaic, Branka Mihajlovic, Branka Prpa and Vukasin Obradovic 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 

against the daily “Politika”, in relation of the text “The Third Bullet of Branka Prpa”, published on 

April 8, 2014. The text accuses a circle of people of discrediting, for political reasons, the 

investigation of the assassination of Slavko Curuvija. The claimants said that the text violated the 

provisions of the Serbian Journalists’ Code of Conduct, which concern the truthfulness of 

reporting, responsibility and independence of journalists and the culture and ethics of the public 

word. At issue was the part of the text concerning Branka Prpa and privacy provisions. “Politika” 

defended itself claiming that the plaintiffs “have failed to contest a single fact presented in the 

text or the accuracy of the statements and quotes the author has built his conclusions and value 

judgments on”, but rather his personal opinion and views. The majority of the members of the 

Commission were of the opinion that provisions of the Code concerning the responsibility and 

independence of journalists and the culture and ethics of the public word had been violated, 

especially in the part about cherishing the culture and ethics of the public word and those about 

truthfulness of reporting. Under the latter provisions, journalists may not publish unfounded 

accusations and slander and must respect the dignity and integrity of the people they write 

about. The Commission was split on the part concerning the respect of privacy; some members 

believed that one’s privacy may not be violated by quoting things that had already been 

published. Three members of the Commissions accepted the position of “Politika” that the 

author of the text voiced his opinion and value judgments and not the facts the accuracy of which 

may be contested. Hence, there may not be any violation of the above mentioned Code of Ethics. 

While there was a two-thirds majority, no decision was passed, since the second condition 

provided by the Rules of Procedure of the Commission – requiring that such majority must 

include at least one representative of each of the four founders of the Council and no less than 

one representative of the public – was not fulfilled. Since the two-thirds majority did not include 

representatives of the Association of Journalists of Serbia (UNS), the decision could not have 

been passed. Unfortunately, the Complaints Commission of the Press Council thereby 

demonstrated that, in spite of all positive steps it initiated in the previous period, it remained 

incapable of handling cases where the plaintiffs included the President of one of the four 

founders of the Council (Vukasin Obradovic, the President of NUNS), with the complaint being 

lodged against the media outlet the responsible editor of which is the president of the second of 

the four founders of the Council (Ljiljana Smajlovic, the President of UNS). We can only hope that 

this case will not discredit the concept of self-regulation in the media sector. 

 

During the first four months of 2014, a significant leap forward was made in the collaboration 

between the representative broadcasters’ association with the collective organizations for the 

protection of copyright and related rights (SOKOJ, OFPS and PI). First, an agreement was 

reached about the tariff between OFPS and PI and ANEM; a Protocol with SOKOJ was also signed. 

After lengthy negotiations, ANEM (as the representative association of broadcasters – users of 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report No. 52, for May 2014 

 

copyrighted music works) reached with SOKOJ an arrangement about a Cooperation Protocol. 

Under that Protocol, substantial discounts and benefits for broadcasters were provided from the 

existing tariffs, in relation to paying the minimum fee for the use of copyrighted music works. 

These discounts and benefits will be used under equal conditions by all radio and TV stations 

paying the minimum fee. The Protocol also regulates the issue of defraying the debt from the 

previous period. On the other hand, upon agreeing that the existing tariff is onerous, ANEM and 

SOKOJ agreed upon (under the same Protocol) the formation of a joint expert commission, which 

will prepare the conditions for the start of new tariff negotiations. 

 

In February, ANEM reached with OFPS and PI an agreement on the single tariff for the fees for 

broadcasting phonograms and interpretations recorded on them. This has marked the successful 

completion of the negotiations that were conducted since October 2013, as well as the 

introduction of a new tariff for the first time since 2009. That tariff changed the system of 

calculating the base (hence the base includes solely the broadcasting revenues), the amounts of 

the fees are determined as a percentage of the broadcasting revenue so as to factor in the 

specific features of radio and television. The above takes into account the significance of the 

exploitation of the objects of protection of copyright-related rights for the revenues of the 

broadcaster. Discounts were also introduced, as well as the right to deduct certain marketing 

costs from the base for calculating the fee. 


